Kansallinen Radiotutkimus
Sanastoa
- Aikablokki
Jokin kellonajoista määritelty aikaväli - yleensä 15 minuutin kerrannainen. Radiotoimialalla yleisimpiä blokkeja ovat 3 tunnin ja 4 tunnin myynti- ja ohjelmablokit.
- Aineisto
Tutkimusviikoista koottu kuuntelupäiväkirja-aineisto. Aineisto voi olla esimerkiksi ajalta maaliskuu – toukokuu, jolloin aineisto on kerätty ko. aikana.
- Audio Planner
Telmar Ltd:n suunnittelu- ja optimointiohjelmisto radiokampanjoille.
- Average Frequency
Keskimääräinen toisto eli OTH.
- Bruttotavoittavuus
Kampanjan saavuttamat kokonaiskontaktit. Bruttotavoittavuus voidaan ilmaista mainoksien kuulleiden yleisöjen summana, tuhansina kontakteina, jolloin selkokielinen ilmaisu kuuluu ”kuultujen mainoskertojen lukumäärä”. Tai se voidaan ilmaista mainosten tavoittavuusprosenttien summana (= GRP). Kyseessä ei ole siis nettotavoittavuus.
- CPT
Cost Per Thousand. Tunnusluku, joka radiossa tarkoittaa hintaa per tuhat kuultua mainosta, ei hinta per tuhat kuulijaa. Kyseinen tunnusluku lasketaan yleensä aina 30 sekunnin pituisen mainoksen hinnan mukaan. CPT voi myös olla tapa, jolla kanava ilmoittaa mainosaikansa hinnan.
- Crosstab
Ristiintaulukointiohjelmisto, jolla radiokanava voi tehdä analyysiä radionkuunteluaineistostaan. Telmar Ltd:n ohjelmisto. Survey Time -ohjelmisto on korvannut Crosstabin.
- Estimaatti
Tällä sanalla tarkoitetaan yleensä jonkin väestöryhmän, kohderyhmän tai tunnusluvun arvioitua, estimoitua, kokoa tuhansina eri henkilöinä.
- FM
Suomessa käytössä oleva (modulointi)tekniikka ULA-aaltoalueen radiolähetyksiä varten (Frequency Modulation).
- GRP
Gross Rating Point. Bruttotavoittavuus ilmaistuna mainosten tavoittavuusprosenttien summana. Voi kasvaa rajatta.
- Hintaindeksi
Indeksi, jonka mukaan lasketaan eri pituisten spottien sekuntihinta eli edelleen eri pituisten spottien hinnat. Mitä lyhyempi spotti, sitä korkeampi sekuntihinta.
- Impact
Kampanjan bruttotavoittavuus tuhansina kontakteina.
- Katko
Lähetyksen osa, joka on varattu mainosten esittämiselle.
- Kohderyhmä
Väestöryhmä, jonkin tekijän kuten esimerkiksi iän tai sukupuolen mukaan.
- KRT
Kansallinen Radiotutkimus
- Kuunteluosuus (%)
Radioaseman/-asemaryhmän kuuntelun suhteellinen osuus kaikesta kohderyhmän radionkuunteluun käyttämästä ajasta. Koko radionkuuntelu kyseisessä kohderyhmässä on siis 100%.
- Kuuntelupäiväkirja
KRT:n käytössä oleva tutkimuslomake.
- Kuunteluvartti
Lyhin KRT:ssä mitattu ajanjakso.
- Minuutit kaikista
Radioaseman/-asemaryhmän kuunteluun käytetty aika keskimäärin koko kohderyhmän väestön kesken. Luku lasketaan kaikista henkilöistä, ei vain kuuntelijoista (vrt. minuutit tavoitetuista).
- Minuutit tavoitetuista
Radioaseman/-asemaryhmän tavoittaman kuuntelijan kuunteluun käyttämä aika keskimäärin. Laskentaan ei ole otettu mukaan ei-kuuntelijoita.
- Näyte
Katso otos.
- Nettotavoittavuus
Kanavan, ohjelman, kampanjan tms. tavoittamien ihmisten lukumäärä. Kukin henkilö lasketaan mukaan vain kerran. Katso tavoittavuus.
- OTH
Opportunity To Hear. Kampanjan keskimääräinen toisto, eli kuinka monta kampanjaan kuuluvaa mainosta kuulija on keskimäärin kuullut. Lasketaan vain kampanjan tavoittamien henkilöiden kesken (=Average Frequency)
- Otos
Joukko ihmisiä, jotka on poimittu edustamaan koko perusjoukkoa. KRT:ssä tämä tarkoittaa sitä, että satunnaisesti poimitaan iän ja sukupuolen mukaan alueittain yli 9-vuotiaita suomen- ja ruotsinkielisiä henkilöitä edustamaan ko. suomalaisia. Käytännössä tällä tarkoitetaan päiväkirjan palauttaneiden ihmisten määrää (Sample).
- Painokerroin
Kullekin otoshenkilölle ja siten kullekin kuuntelutapahtumalle laskettu väestömääräinen edustavuuskerroin. Painokerroin lasketaan KRT:ssä iän ja sukupuolen mukaan alueittain. Painokerroin oikaisee näytettä ja samalla mahdollistaa eri tunnuslukujen ilmoittamisen kuulijamääräisinä yleensä tuhansina kuulijoina.
- Päiväkirja
KRT:ssä käytössä oleva tutkimuslomake.
- Päivätavoittavuus
Vähintään vartin kuunnelleiden ihmisten määrä keskimääräisenä päivänä (keskiarvo ma – su –päiväkohtaisista kuulijamääristä (Daily reach).
- Peitto
Toisinaan käytetty korvaamaan sanaa tavoittavuus. Käytetään kuitenkin myös kuvaamaan teknistä lähetyspeittoa.
- PPM
Sähköistä ääntä tunnistavaa mittaria tarkoittava sana (Personal Portable Meter)
- Prime Time
Lähetyksen kuuntelun "huippuaika" eli kellonaikaväli, jolloin radion kuuntelijoita yleisesti ottaen eniten. Yleensä ”prime time”:lla tarkoitetaan radiossa klo 6 – 18 välistä aikaa.
- Profiili (%)
Radioaseman/-asemaryhmän kuuntelijaprofiili prosenttiosuuksina kohderyhmittäin ko. ryhmän sisällä.
- RadioMedia
Suomen yksityisiä radioita edustava yhtiö. On yksi KRT:n tilaajista.
- Radiomittari
Sähköinen henkilökohtainen kannettava mittari, joka tunnistaa kuultavissa olevan radiolähetyksen.
- Rate card
Hinnasto, jossa on 30 sekunnin pituisen spotin hinta aikablokeittain kultakin kanavalta.
- Rating
Englanninkielinen yleisilmaisu kuuntelijaluvuille.
- RBP
Kampanjan suunnittelu- ja optimointiohjelmisto (Reach Based Planning). Telmar Ltd:n ohjelmisto. Audio Planner -ohjelmisto on korvannut RBP:n.
- Reach
Katso tavoittavuus
- Spotti
Yksittäinen ”ulos ajettu” mainos tai tietty toteutettu mainos.
- Survey Time
Ristiintaulukointiohjelmisto, jolla radiokanava voi tehdä analyysiä radionkuunteluaineistostaan. Telmar Ltd:n ohjelmisto.
- Sweep
Englanninkielinen (USA) termi kuvaamaan tutkimusviikkoja.
- Target Group
Kohderyhmä
- Tavoittavuus
Radioasemaa/-asemaryhmää vähintään 15 minuuttia kuunnelleiden eri ihmisten lukumäärä tuhansina tai prosenttiosuutena alueen kohderyhmän väestöstä. Kampanjan tunnuslukuna tarkoittaa vähintään yhden mainoksen kuulleiden henkilöiden määrää.
- Telmar
Telmar Ltd. on kansainvälinen ohjelmistoalan yritys, joka tekee ohjelmistoja mediatutkimusten tarpeisiin sekä kehittää erilaisia algoritmeja näitä varten. Suomessa käytössä on ohjelmistot: Audio Planner ja SurveyTime.
- TNT
TNT Crosstab. Ristiintaulukointiohjelmisto, jolla radiokanava voi tehdä analyysiä radionkuunteluaineistostaan. Telmar Ltd:n ohjelmisto. Survey Time -ohjelmisto on korvannut Crosstabin.
- Toisto
Keskimääräinen toisto = OTH = Average Frequency.
- Toistojakauma
Frequency Distribution, peittojakauma. Kohderyhmän jakauma kampanjan mainoksen kuulemiskertojen mukaan. Jakaumassa ilmoitetaan kuulijamäärät tuhansina ja prosentteina kohderyhmässä sen mukaan montako kertaa mainos on kuultu tai montako kertaa mainos on vähintään kuultu.
- TRP
Target Rating Point. Kohderyhmän bruttotavoittavuus ilmaistuna mainosten tavoittavuusprosenttien summana. Voi kasvaa rajatta.
- Tutkimusviikko
KRT:n 7 päivän mittainen tutkimusjakso.
- Väestöestimaatti
Väestötilaston mukainen väestömäärä eri kohderyhmille.
- Viikkotavoittavuus
Vähintään vartin kuunnelleiden ihmisten määrä viikon aikana (Weekly reach).
- Yleisradio Oy
Meidän suomalaisten omistama oma julkisen palvelun tehtävää toteuttava radio- ja tv-yhtiö. Yleisradiolla on useita radiokanavia ja tv-kanavia. Noin puolet kaikesta radio- ja tv-kulutuksesta on Yleisradion kanavien käyttöä. Tunnetuimmat radiokanavat ovat Yle1, YleX, YLE Radio Suomi ja sen maakuntaradiot.