TV-vuosi 2021
Vastuksia TV-vuositilaisuuden aikana esitettyihin kysymyksiin
Onko elokuvien ja sarjojen katseluosuuden lasku live-tv:ssä 2010–2020 lähinnä kiinni siitä, että siellä ei näytetä mitään laadukasta enää? Ja kaikki laadukas on maksullisissa suoratoistopalveluissa
Taina Mecklin/MTV: Sarjojen julkaiseminen muuttunut: osa tulee ennakkoon suoratoistopalveluissa, sitten tv:ssä tietyllä esityspaikalla ja pikauusintoina ja samalla catch-upina suoratoistopalveluissa. Katselua kertyy paljon pidemmältä ajalta kuin vain TV:n ensiesitykselle. Sarjatarjontaa on paljon ja eri kohderyhmät myös poimivat enemmän itselleen sopivaa katsottavaa kuin ennen. Myös elokuvatarjonta on runsasta ja yksittäisille titteleille ei tule yhtä paljoa yleisöä kuin ennen. Silti isot uutuusleffat, etenkin kotimaiset, saavat hyvin yleisöä myös TV:ssä esim. 2020 katsotuin elokuva Olavi Virta MTV3, keskikatsojamäärä 733 000 ja tavoittavuus lähes 1,5 miljoonaa.
Miten tv-katselu eri päätelaitteilta eroaa eri ikäryhmissä?
Lena Brun/Finnpanel: Lapsille (3–14 v.) ja nuorille (15–24 v.) kertyy eniten katselua älypuhelimilta, tätä vanhemmilla ikäryhmillä älytelkkari korostuu.
Onko Korona muuttanut pysyvästi TV:n katselutottumuksia vai ovatko muutokset väliaikaisia?
Taina Mecklin/MTV: Korona-aikana suomalaiset ovat viettäneet enemmän aikaa kotona ja kakkosasunnoilla, joka on heijastunut myös TV:n katselun kasvuun. Koteja on myös varusteltu kiihtyvällä tahdilla: parempi katselukokemus houkuttelee ruudun ääreen nyt ja jatkossakin. Myös tiedon tarve on kasvanut, ja näkyy uutisten katselun kasvuna - tämä tasoittunee hieman jos/kun ajat normalisoituvat. Toisaalta kun suuret urheilutapahtumat jälleen tulevat mahdollisiksi, nämä lisäävät tv:n katselua.
Taina Mecklin/MTV: 2020 isoimmat kanavat saivat katselunsa merkittävään kasvuun: MTV3 +10 % ja TV1 +8 % vuoteen 2019. Kasvun takana uutis- ja ajankohtaistarjonta sekä isot viihdeohjelmat - nämä genret vahvistanevat TV:n katselussa asemaansa. Suoratoistopalveluissa puolestaan katsotaan erityisesti sarjoja ja elokuvia, joissa tarjonta on runsasta ja ohjelmamieltymykset pirstaleisemmat.
Kultainen Venla 877000!! Kaikkien aikojen ennätys tv-gaalalle?
Taina Mecklin/MTV: Urheilugaalat TV2:lla ovat saaneet hieman enemmän yleisöä, eniten 17.1.2017 keskikatsojamäärällä 1 078 000 ja 1,75 miljoonan tavoittavuudella. Kultainen Venla -gaaloilla, joita järjestetty eri kanavilla 2011 lähtien, kärjessä ovat: Nelonen 17.1.2020 keskikatsojamäärä 877 000 ja tavoittavuus 1,49 miljoonaa, MTV3 16.1.2015 keskikatsojamäärä 826 000 ja tavoittavuus 1,61 miljoonaa suomalaista, TV2 13.1.2017 keskikatsojamäärä 800 000 ja tavoittavuus 1,56 miljoonaa. Järjestys siis hieman muuttuu riippuen katsotaanko keskikatsojamäärää vai tavoitettua yleisöä.
Jäin miettimään, että miten katselu on muuttunut, jos tarkastellaan top-listoille päässeitä ohjelmia vuosien 2010/2015 tilanteeseen?
Taina Mecklin/MTV: Yksittäisissä tapahtumissa 2020 listalta puuttui urheilun huippukisat (Jääkiekon MM ja jalkapallon EM ja yleisurheilu). Muutoin Linnan juhlat ja esimerkiksi joulurauhan julistus oli nyt ja on ollut viime vuosina listan kärjessä. Uutiset eivät ole listalla yhtä korkeilla yksittäisillä luvuilla (huippuluvut urheilutapahtumien ja Linnan juhlien yhteydessä), mutta keskimäärin pääuutislähetykset sekä TV1:llä että MTV3:lla tekivät ennätykset sitten vuoden 2005/2006.
Lena Brun/Finnpanel: 10 vuotta sitten Miss Suomi oli listan kahdeksantena yli miljoonalla katsojalla, mutta kyseinen ohjelma ei ole enää vuosiin kerännyt isoja yleisöjä.
Mikä oli vuoden katsotuin ohjelma Total TV luvuilla mitattuna
Taina Mecklin/MTV: Yksittäisten jaksojen osalta luvut olivatkin jo Finnpanelin esityksessä. Jos katsotaan tavoittavuutta koko vuoden aikana (katsonut väh. 3 min yhtäjaksoisesti) oli MTV:llä Kymmenen uutiset (81,8 %), Salatut elämät (80,6 %) ja Masked Singer (75,3 %) kärjessä.
Mitkä ovat katsotuimmat uudet ohjelmat?
Taina Mecklin/MTV: Parhaan jakson keskikatsojamäärän mukaan (A4+), viihteessä MTV3:n Masked Singer Suomi, Suurmestari ja Laulu rakkaudelle – Secret Song Suomi ja draamasarjoissa ja leffoissa MTV3:n Olavi Virta, TV1:n Paratiisi ja Nelosen Keihäsmatkat.
Tuleeko TV mittaus / valuutta siis kulkemaan kohti moninaisempia mittaustapoja tulevaisuudessa?
Anna Lujanen/Screenforce: Pyrimme Suomessa mahdollisimman yhtenäiseen mittaustapaan mainonnan katselussa mutta kehityksen tiellä saattaa olla eri vaiheita.
What kind of content or streaming service younger generation audiences (especially gen z) will be ready to pay for in few years time when their buying power and life situation raises since they've got used to "getting everything for free"?
Taina Mecklin/MTV: At the moment they do use quite a lot of SVOD-services also. Some pay themselves and some still live in parents households. Sounger witch and try more often new services than the older. When asked, younger people (15-34) are more ready to pay for content (60 %) than 35+ year-old (less than 40 %) (Source: Taloustutkimus, MTV survey Dec 2020)
Hyvä realistinen esitys kansainvälisestä kehityksestä, tv säilyttää asemansa, yhtenäinen mittaustapa reuna-alueita varten hakusessa, mutta edelleen epäselvää kuka tekee, miten, onko kansalliset versiot vai yhteismitallinen peruspohja maailmanlaajuisesti... mikä on G / Y suhde tv-mittaukseen, jos se ei tuota G/Y tyydyttävää tietoa... mikä todennäköistä
Taina Mecklin/MTV: Jos mainostajan tarve on saada yhteismitallista ja läpinäkyvää tietoa kampanjoistaan, pitää ensin päästä yhteisymmärrykseen mittatikusta, miten kontakti määritellään? Eri tutkimuksista nähdään että katselun kesto, mainoksen näkyvyys ruudulla ja huomion kiinnittyminen ovat ratkaisevia mainonnan tehoa ajatellen.
Anna Lujanen/Screenforce: TV haluaa jatkossa lähinnä parantaa saatavilla olevia tietoja mainonnan katselusta. Voimme alana varmistaa, että laadukasta tietoa on saatavilla ja että mainostaja ymmärtää mitä ostaa. Markkina päättää mitä käyttää ja minkä arvoista tieto on. Mainostajalla on hurjan tärkeä rooli siinä, mihin suuntaan videon ostaminen kehittyy.