Lehdistötiedote
4.9.2007 12:00
Suomessa siirryttiin napakasti digitaaliseen televisioon
Antennitalouksien analogiset tv-lähetykset päättyivät viime perjantain ja lauantain välisenä yönä klo 04.00. Finnpanel seurasi digisovitinten yleistymistä tv-mittaritutkimuksen 1100 talouden otoksessa. Mittaritutkimuksen otoksessa olevista talouksista 81 % oli hankkinut digisovittimen 1.9.2007 mennessä. Antennitalouksista 95 % ja kaapeliverkkoon liitetyistä talouksista vastaavasti 66 % oli tuolloin siirtynyt digiaikaan.
Viikonloppuna televisiota myös katsottiin aktiivisesti. Sunnuntaina 2.9. televisio tavoitti yhteensä 79 % suomalaisista. Osakan yleisurheilun MM-kisojen keihäsfinaalia seurasi parhaimmillaan 1,3 miljoonaa suomalaista (10+).
Jo kesällä valtaosa television katselusta digisovitinten kautta
TV-mittaritutkimuksen mukaan 61 % kaikesta television katselusta katsottiin jo kesä-elokuun aikana digitaalisesti. 10 vuotta täyttäneet suomalaiset katsoivat kesä-elokuussa televisiota päivittäin keskimäärin 2 tuntia ja 10 minuuttia. Television katselu oli viime kesän tasolla. YLE TV1:n koko vuorokaudelta laskettu katseluosuus oli 26 %, YLE TV2:n 18 % , MTV3:n 20 %, Nelosen 11 % ja Subtv:n 6 % sekä muiden kanavien katseluosuus yhteensä 19 %.
Kesä-elokuun katsotuin televisio-ohjelma oli ma 27.8. TV1:llä esitetty Urheiluruutu, jota seurasi 937 000 suomalaista. MTV3-kanavan kastotuin oli samana päivänä esitetty Salatut elämät-sarjan jakso 896 000 katsojalla. TV2:lla katsotuin ohjelma oli Iskelmäfinlandia 636 0000 katsojalla, Nelosella 4D: Maailman isoin penis 489 000 katsojaa ja Subtv:llä Big Brother 2007 alkaa 465 000 katsojaa.
Kotonaan kesällä TV:tä katsoi päivittäin keskimäärin noin 3 miljoonaa suomalaista (10+).
Finnpanel Oy mittaa jatkuvalla paneelitutkimuksella suomalaisten televisionkatselua. 1100 talouden otokseen (noin 2300 henkilöä) on asennettu TV-mittarit talouden jokaisen TV-vastaanottimen yhteyteen. TV-mittarit rekisteröivät automaattisesti katsotun kanavan sekä kellonajan. Tulokset raportoidaan päivittäin tilaajille. Lisätietoja Finnpanelin kotisivuilla osoitteessa www.finnpanel.fi
Finnpanel Oy | Christel Oilinki, puh. 020 7515 407 sekä Lena Sandell, puh. 020 7515 402 | |
MTV Oy | Taina Mecklin, puh. 010 300 5265 | |
Nelonen | Tina Åström, puh. (09) 4545 384 | |
Yleisradio Oy | Juha Haaramo, puh. (09) 1480 3674 |
Finnpanel Oy on TNS Gallupin ja A.C. Nielsen Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat Yleisradio Oy, MTV Oy, SW Television Oy/Nelonen , RAB Finland Oy sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto ry.