Lehdistötiedote

Julkaisuvapaa
8.2.2007 00:00

61 % suomalaisista siirtynyt digi-tv-aikaan

Digisovittimet ovat yleistyneet suomalaisissa tv-talouksissa. 1,4 miljoonaa suomalaista tv-taloutta on siirtynyt digiaikaan.

"Jo yli 60 prosenttia suomalaisista tv-talouksista on hankkinut digisovittimen. Määrä on kasvamassa tasaisesti, kun televisionkatselijat valmistautuvat analogisten lähetysten päättymiseen", sanoo toimitusjohtaja Lena Sandell Finnpanelista.

Marraskuussa 2006 56 % tv-talouksista omisti digisovittimen, ja tammikuussa 2007 jo 61 % tv-talouksista katseli televisiota digitaalisesti. Eniten digisovittimia on hankittu omakotitaloihin. Antennitalouksista 76 % ja kaapeliliittymällä varustetuista talouksista 44 % on hankkinut digisovittimen. Suurin osa (68 %) suomalaisten käytössä olevista digisovittimista on varustettu maksukorttipaikalla. Kovalevyllä varustettuja tallentavia digisovittimia on 15 %:ssa digitalouksia.

Finnpanel seuraa digisovittimien yleistymistä tiiviisti, ja tuloksia aiheesta julkaistaan tänä vuonna lähes joka kuukausi. Digiaikaan siirtymisen vuoksi Finnpanel uudistaa televisionkatselua mittaavat laitteet. "Digikatselua mittaava tekniikka on mittauslaitteissa sinänsä jo olemassa, mutta tallennettujen ohjelmien mittaamista varten otetaan lisäksi käyttöön uutta tekniikkaa", Sandell toteaa.

Ruotsissa digiaikaan ollaan siirtymässä alueittain. Tähän mennessä analogiset lähetykset ovat päättyneet Ruotsissa kolmella alueella viidestä.

"Kokemustemme mukaan noin kymmenen prosenttia ruotsalaisista tv-talouksista jättää digilaitteen hankkimisen aivan viime tippaan, ja muutama prosentti hankkii laitteen vasta sen jälkeen, kun analogiset lähetykset ovat loppuneet. Televisiosta ei ole luovuttu, vaan digilaite on kaikkiin tv-talouksiin hankittu, vaikkakin joihinkin koteihin myöhemmin kuin toisiin", kertoo toimitusjohtaja Pontus Bergdahl tutkimusyritys Mediamätnning I Skandinavienista (MMS) Ruotsista. "Voitaneen olettaa, että Suomessa tulisi näkymään digilaitteiden hankinnassa samanlainen trendi."

Vuonna 2006 suomalaiset katselivat televisiota keskimäärin 2 tuntia ja 49 minuuttia päivässä, ja siitä kolmannes oli digikatselua. Televisio tavoitti päivittäin keskimäärin 75 % eli lähes 3,5 miljoonaa yli 10-vuotiasta suomalaista. Eniten katselijoita keräsi itsenäisyyspäivän vastaanotto.

 

LISÄTIETOJA

Finnpanel Oy
Toimitusjohtaja Lena Sandell
p. 020-7515 402

Finnpanel Oy
Tutkimuspäällikkö Christel Oilinki
p. 020-7515 407

www.finnpanel.fi

Finnpanel Oy on TNS Gallupin ja A.C. Nielsen Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat Yleisradio Oy, MTV Oy, SW Television Oy/Nelonen , RAB Finland Oy sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto ry.