Lehdistötiedote

Julkaisuvapaa
13.2.2025 08:00

4,3 miljoonaa suomalaista kuuntelee radiota joka viikko

Finnpanel: 4,3 miljoonaa suomalaista kuuntelee radiota joka viikko

  • Radio tavoittaa viikoittain 4,3 miljoonaa suomalaista.
  • Päivittäin radiota kuunnellaan 2 tuntia 10 minuuttia.
  • Kaupallinen radio juhlii tänä vuonna 40-vuotissyntymäpäivää.

 Radiolla on merkittävä rooli suomalaisten arjessa. Vuonna 2024 radio tavoitti viikoittain 4,3 miljoonaa suomalaista, mikä on 84 prosenttia väestöstä. Päivittäin radiota kuunnellaan 2 tuntia 10 minuuttia.

Yle Radio Suomi on kuunnelluin radiokanava. Kansallisen radiotutkimuksen mukaan Yle Radio Suomi tavoittaa viikoittain 31 prosenttia yli 9-vuotiaista suomalaisista. Toiseksi suosituin on Radio Nova 19 prosentin viikkotavoittavuudella ja kolmanneksi suosituin Radio Suomipop 15 prosentin viikkotavoittavuudella.  

Ikä ja sukupuoli vaikuttavat radion parissa vietettyyn aikaan ja suosikkikanavien listaan. 25–54-vuotiaat kuuntelevat radiota keskimäärin yhden tunnin 35 minuuttia päivässä, kun koko väestön kuunteluaika on kaksi tuntia 10 minuuttia.  Saman ikäryhmän naisten suosikkikanavia ovat Radio Nova (26 %), Radio Suomipop (26 %) ja Yle Radio Suomi (17 %). Samanikäisten miesten listalta löytyvät Radio Rock (25 %), Yle Radio Suomi (21 %) ja Radio Nova sekä Radio Suomipop (molemmat 18 %).

Ylen ja kaupallisten radioiden sisällöt täydentävät toisiaan – jokaiselle jotakin

Kaupallinen radio tavoittaa koko väestöstä viikon aikana 67 prosenttia ja Yle 46 prosenttia. Kun radiokanavien suosiota mitataan kuunteluosuuksissa, Ylen kuunteluosuus koko väestössä on 51 prosenttia ja kaupallisten osuus 49 prosenttia. Ikäryhmittäin tarkasteltuna kuunteluosuuksissa oli eroja, alle 55-vuotiaiden kuunteluminuuteista 74 prosenttia oli kaupallisen radion kuuntelua, yli 55-vuotiaissa vastaavasti 64 prosenttia Ylen kanavien kuuntelua. 

Kotimaiset digitaaliset audiosisällöt kiinnostavat

Yli 1,3 miljoonaa suomalaista kuuntelee digitaalista audiota viikoittain kotimaisten suoratoistopalveluiden, kuten Radioplayerin, Yle Areenan, Suplan, RadioPlayn ja Podplayn kautta.

Top 5: Kotimaisten suoratoistopalveluiden kuunnelluimmat sisällöt vuonna 2024

Sanoma Media:

  • Radio Suomipop: Aamulypsy
  • Radio Rock: Korporaatio
  • Supla: The Boys
  • Supla: OMG!
  • Supla: Selviytyjät-podcast

Yle: 

  • Iida Tikka & mureneva maa
  • Sanna Marin – miljoonat seuraa
  • Heinähattu, Vilttitossu ja Littoisten riiviö
  • Risto Räppääjä ja kuuluisa Kamilla
  • Reppu-Hepun ja Botin automatka

Bauer Media: 

  • Radio Novan Aamu
  • NRJ Jokela & Saarinen
  • Kimanttia-podcast
  • Radio Cityn Aamu
  • Radio Pookin Päivä

40 vuotta kaupallista radiota

Vuonna 2025 kaupallinen radio juhlii 40-vuotissyntymäpäivää. Ensimmäiset kaupalliset radiot aloittivat toimintansa vuonna 1985. 

Ensimmäisenä radiona aloitti Radio Lakeus Nivalassa huhtikuussa ja vappuaattona starttasi Radio Cityn ensimmäinen lähetys Helsingissä. Vuonna 1985 perustettiin 18 radioasemaa, joista noin puolet on yhä toiminnassa.

Kaupalliset radiot mullistivat radiokentän monipuolistamalla musiikkitarjontaa ja tuomalla uudenlaista sisältöä radioon.  

Tutkimusmenetelmä

Finnpanel toteuttaa Kansallisen radiotutkimuksen vuosittain. Kuuntelutietoa kerätään ympäri vuoden yli 18 000 vastaajan päiväkirjamerkinnöistä, jotka käsittävät yhteensä yli 130 000 kuuntelupäivää. 

Lisätietoja:  

Lena Brun, toimitusjohtaja
Finnpanel Oy
puh. 020 751 5402
lena.brun@finnpanel.fi 

Finnpanel Oy on Kantar Median ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat muun muassa Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery, RadioMedia sekä Marketing Finland.