Lehdistötiedote
8.2.2024 09:00
Radio tavoittaa 4,3 miljoonaa suomalaista viikoittain – vuoden ympäri
Radio tavoittaa valtaosan suomalaisista ympäri vuoden, myös kesäaikaan. Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan vuonna 2023 kuunteluminuutit olivat korkeimmat kesäkuussa (2 tuntia 25 minuuttia). Radio tavoittaa viikoittain 4,3 miljoonaa kuuntelijaa. Ylen ja kaupallisten kanavien kuuntelu jakautui tasaisesti, 51 prosenttia Ylelle ja 49 prosenttia kaupallisille kanaville.
Laaja viikoittainen tavoittavuus
Radio tavoittaa viikoittain 86 prosenttia suomalaisista eli 4,3 miljoonaa kuuntelijaa. Päivittäinen kuunteluaika oli vuonna 2023 keskimäärin 2 tuntia 16 minuuttia, ja eniten radiota kuuntelevat yli 55-vuotiaat, 3 tuntia ja 42 minuuttia päivässä.
Radio lähetysaikaan on suosituinta audiosisältöä. Kaikesta audion kuuntelusta 73 prosenttia oli radion kuuntelua. Podcast-kuuntelun osuus oli koko väestössä 4 prosenttia.
Radionkuuntelu jakautuu tasaisesti Ylen ja kaupallisten välillä
Ylen ja kaupallisten kanavien kuuntelu jakaantui tasaisesti koko väestössä, Ylelle 51 prosenttia ja kaupallisille 49 prosenttia. Kuunnelluin kanava oli Radio Suomi, jonka osuus oli 34 prosenttia kaikesta kuuntelusta. Muista kanavista Radio Nova, Yle Radio 1, Suomipop ja Radio Rock olivat suosituimpia.
Ikäryhmittäin tarkasteltuna kuunteluosuuksissa oli eroja, alle 55-vuotiaiden kuunteluminuuteista 71 prosenttia oli kaupallisen radion kuuntelua, yli 55-vuotiaissa vastaavasti 63 prosenttia Ylen kanavien kuuntelua. Kaupallisille tärkeässä kohderyhmässä 25–54-vuotiaissa Bauer Media ja Sanoma Media olivat tasaisen vahvoja.
Lähes puolet suomalaisista käyttää digitaalisia audiopalveluja
Tutkimuksen mukaan kaiken kaikkiaan 44 prosenttia suomalaisista käytti digitaalisia audiopalveluja radion ja podcastien kuunteluun. Niissä radionkuuntelu lähetysaikaan oli myös suosittua. Suosituin kotimainen digitaalinen audiopalvelu oli Yle Areena.
Digitaalisen kuuntelun suosituimmat sisällöt radiotaloittain 2023:
Bauer Media:
- Radio Novan aamu
- NRJ:n aamu Jokela & Saarinen
- Kimanttia-podcast
- Radio Cityn päivä
- Radio Pookin päivä
Sanoma Media
- Radio Suomipop: Aamulypsy
- Radio Rock: Korporaatio
- Supla: Selviytyjät-podcast
- Supla: Enbuske & paparazzi Hörkkö
- Supla: OMG!
Yle:
- Rakastitko, Vesku?
- Viki ja Köpi podcast
- 12 diktaattoria
- Elävä historia
- Vakoojat
Tutkimusmenetelmä
Finnpanel toteuttaa Kansallisen radiotutkimuksen vuosittain. Kuuntelutietoa kerätään ympärivuoden yli 18 000 vastaajan päiväkirjamerkinnöistä, jotka käsittävät yhteensä yli 130 000 kuuntelupäivää.
Lisätietoja:
Lena Brun, toimitusjohtaja
Finnpanel Oy
puh. 020 751 5402
lena.brun@finnpanel.fi
Finnpanel Oy on Kantar Median ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma Media, RadioMedia sekä Marketing Finland.