Lehdistötiedote
6.7.2020 12:00
Koronakevään aikana televisiota katsottiin keskimäärin kolme tuntia päivässä
Suomalaisten arki muuttui koronakevään aikana, ja muutos näkyi myös television katselussa. Vaikka kevään 2020 ohjelmistosta puuttuivat monet isot televisiotapahtumat kuten MM-jääkiekko, Euroviisut, Formulat ja monet muut urheilutapahtumat, katselu lisääntyi tammi–toukokuussa 5 % verrattuna viime vuoteen. Television katselua kertyi keskimäärin kolme tuntia päivässä. Eniten katselu lisääntyi lasten (4–9 v.) ikäryhmässä, +21 % sekä 35–44-vuotiaiden joukossa +13 %.
https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/kk/katsaika/viimeisin/
Hallitus tiedotti 12.3 suosituksista koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi. Ajalla 13.3.–15.4. katselu lisääntyi edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna peräti 21 %. Alkuvuoteen verrattuna myös Areenan, mtv-palvelun ja Ruudun katselu kasvoi 30 %.
Edellisvuoteen verrattuna tv-uutisten katselu tuplaantui 13.3.–15.4. välisenä aikana. 35–44-vuotiaiden kohdalla television uutisohjelmien katselu kolminkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Viihdeohjelmat kerryttivät kuitenkin eniten katseluminuutteja.
Kevään katsotuin ohjelma oli Yle TV1:n 20:30 uutislähetys maanantaina 30.3. Sinä päivänä hallitus päätti monien koronaan liittyvien rajoitustoimien jatkamisesta, ja lähetys keräsi tv-ruudun ääreen 1 431 000 katsojaa.
Koronakevään 15 katsotuinta ohjelmaa*
30.3.2020 | Yle Uutiset 20:30 | 1 431 000 |
16.3.2020 | Yle Uutiset alueeltasi | 1 313 000 |
25.3.2020 | Urheiluruutu | 1 280 000 |
25.3.2020 | A-studio: Hallituksen tiedotustilaisuus | 1 227 000 |
4.4.2020 | Masked Singer Suomi | 1 118 000 |
16.3.2020 | Ylen erikoislähetys koronaviruksesta | 1 020 000 |
4.5.2020 | Hallituksen tiedotustilaisuus | 984 000 |
30.3.2020 | A-studio | 983 000 |
29.2.2020 | Putous | 980 000 |
12.3.2020 | A-talk | 940 000 |
16.3.2020 | Seitsemän uutiset | 929 000 |
4.4.2020 | Kymmenen uutiset | 923 000 |
7.3.2020 | UMK20: Finaali | 892 000 |
17.1.2020 | Kultainen Venla | 877 000 |
24.3.2020 | Päivän sää | 875 000 |
* Lähde: TV-mittaritutkimus, keskikatsojamäärä, yli 4-vuotiaat. 15 katsotuimman ohjelman listalla on vain useasti esitetyn ohjelman tai urheilutapahtuman katsotuin lähetys.
Areenan, mtv-palvelun sekä Ruudun loppukevään ja alkukesän katsotuimmat sisällöt löytyvät täältä:
https://www.finnpanel.fi/tulokset/totaltv/yle/online90
Lisätietoja: Finnpanel Oy, Lena Brun, puh. 020 751 5402, lena.brun@finnpanel.fi
Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja AGB Nielsen Media Research B.V:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, Discovery Finland, RadioMedia sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.