Lehdistötiedote

Julkaisuvapaa
6.7.2020 12:00

Koronakevään aikana televisiota katsottiin keskimäärin kolme tuntia päivässä

Suomalaisten arki muuttui koronakevään aikana, ja muutos näkyi myös television katselussa. Vaikka kevään 2020 ohjelmistosta puuttuivat monet isot televisiotapahtumat kuten MM-jääkiekko, Euroviisut, Formulat ja monet muut urheilutapahtumat, katselu lisääntyi tammi–toukokuussa 5 % verrattuna viime vuoteen. Television katselua kertyi keskimäärin kolme tuntia päivässä. Eniten katselu lisääntyi lasten (4–9 v.) ikäryhmässä, +21 % sekä 35–44-vuotiaiden joukossa +13 %.

https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/kk/katsaika/viimeisin/

Hallitus tiedotti 12.3 suosituksista koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi. Ajalla 13.3.–15.4. katselu lisääntyi edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna peräti 21 %. Alkuvuoteen verrattuna myös Areenan, mtv-palvelun ja Ruudun katselu kasvoi 30 %.

Edellisvuoteen verrattuna tv-uutisten katselu tuplaantui 13.3.–15.4. välisenä aikana. 35–44-vuotiaiden kohdalla television uutisohjelmien katselu kolminkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Viihdeohjelmat kerryttivät kuitenkin eniten katseluminuutteja.

Kevään katsotuin ohjelma oli Yle TV1:n 20:30 uutislähetys maanantaina 30.3. Sinä päivänä hallitus päätti monien koronaan liittyvien rajoitustoimien jatkamisesta, ja lähetys keräsi tv-ruudun ääreen 1 431 000 katsojaa.

Koronakevään 15 katsotuinta ohjelmaa*

30.3.2020 Yle Uutiset 20:30 1 431 000
16.3.2020 Yle Uutiset alueeltasi 1 313 000
25.3.2020 Urheiluruutu 1 280 000
25.3.2020 A-studio: Hallituksen tiedotustilaisuus 1 227 000
4.4.2020 Masked Singer Suomi 1 118 000
16.3.2020 Ylen erikoislähetys koronaviruksesta 1 020 000
4.5.2020 Hallituksen tiedotustilaisuus 984 000
30.3.2020 A-studio 983 000
29.2.2020 Putous 980 000
12.3.2020 A-talk 940 000
16.3.2020 Seitsemän uutiset 929 000
4.4.2020 Kymmenen uutiset 923 000
7.3.2020 UMK20: Finaali 892 000
17.1.2020 Kultainen Venla 877 000
24.3.2020 Päivän sää 875 000

* Lähde: TV-mittaritutkimus, keskikatsojamäärä, yli 4-vuotiaat. 15 katsotuimman ohjelman listalla on vain useasti esitetyn ohjelman tai urheilutapahtuman katsotuin lähetys.

Areenan, mtv-palvelun sekä Ruudun loppukevään ja alkukesän katsotuimmat sisällöt löytyvät täältä:
https://www.finnpanel.fi/tulokset/totaltv/yle/online90

Lisätietoja: Finnpanel Oy, Lena Brun, puh. 020 751 5402, lena.brun@finnpanel.fi

Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja AGB Nielsen Media Research B.V:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, Discovery Finland, RadioMedia sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.