Lehdistötiedote
25.9.2018 12:00
Kuumana kesänä miehet viihtyivät tv:n ja jalkapallon MM-kisojen parissa
Kesä–heinäkuussa erityisesti miehet ja 25–44-vuotiaat katsoivat paljon tv:tä, 2 tuntia ja 26 minuuttia päivässä. Tähän oli syynä jalkapallon MM-kisat. Tilastot kertovat myös, että Suomessa on jo lähes miljoonassa taloudessa äly-tv, ja sen on kytkenyt internetiin melkein kolmasosa talouksista. Ilmaista netti-tv:tä katselee 1,2 miljoonaa taloutta vähintään kerran viikossa.
Ennästyskuumana kesänä mm. jalkapallo houkutti tv:n ääreen
Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen* mukaan kesä–heinäkuussa 2018 katseluaika kasvoi edellisvuoteen verrattuna. Päivittäinen katseluaika yli 4 vuotta täyttäneillä oli 2 tuntia 20 minuuttia, ja kasvua edelliskesään verrattuna kertyi 6 minuuttia päivässä. Kesän katsotuinta tv-sisältöä oli jalkapallon MM-kisat, jotka tavoittivat 74 prosenttia koko väestöstä.
Kesällä katselua kertyi erityisesti miehille ja 25-44 -vuotiaille. Miehet katsoivat televisiota liki kaksi ja puoli tuntia päivittäin, tarkasti ottaen 2 tuntia 26 minuuttia, mikä on 10 minuuttia enemmän päivässä kuin viime kesänä.
25–44-vuotiaiden katselu kasvoi 6 minuuttia päivässä, eli tässä ikäryhmässä katseltiin tv:tä 1 tunti 42 minuuttia päivässä.
Lisätietoja tv-ohjelmien ja kanavien katselusta löytyy Finnpanelin verkkosivuilta osoitteesta: https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv_reportlist.php
Jo kaksi kolmesta kotitaloudesta katsoo HD-lähetyksiä
TV-taloudet Suomessa -tutkimuksen** mukaan HD-virittimet ovat yleistyneet suomalaisissa kodeissa. Nyt reilut kaksi kolmannesta tv-talouksista omistaa HD-virittimen. Pelkän antennivastaanoton varassa olevissa talouksissa HD-viritin on jonkin verran harvinaisempi.
Älytelevisiot yleistyvät
Yli 900 000 kotitaloudessa on äly-tv. Sen kytkeminen internettiin yleistyi, ja vuonna 2018 yli 700 000 taloutta, eli 28 prosenttia tv-talouksista, on kytkenyt äly-tv:n internetiin. Noin joka kymmenes äly-tv on ns. hybridi- eli Hbbtv, jossa vuorovaikutteiset lisäpalvelut ovat mahdollisia. Hybridi-televisioiden osuus tv-talouksissa on edelleen pieni — ainoastaan 4 prosenttia.
Ilmainen netti-tv kiinnostaa
Yle Areenan, Ruudun ja MTV Katsomon ilmaisten netti-tv-sisältöjen katselu kasvoi viime vuodesta. Vähintään kerran viikossa ainakin yhtä netti-tv:tä katselee 45 prosenttia kaikista eli 1,2 miljoonaa taloutta. Lähes saman verran talouksia tilaa jotain maksullista tv-sisältöä.
Joka neljännessä kotitaloudessa eli noin 700 000 taloudessa katsotaan maksullista Netflixiä, HBO Nordicia katsotaan 185 000 taloudessa ja Viaplayta 167 000 taloudessa.
Lisätietoja antavat:
Finnpanel Oy, Petra Koivunoksa, puh. 020 751 5405
Finnpanel Oy, Anna-Leena Lamberg, puh. 020 751 5409
*TV-mittaritutkimus toteutetaan henkilötason paneelitutkimuksena mannersuomalaisissa kotitalouksissa, n=2 100.
**TV-taloudet Suomessa -tutkimus on taloustason tutkimus, ja perustuu helmi–maaliskuussa ja touko–kesäkuussa 2018 ja tehtyyn kirjekyselyyn VRK-otannalla. Tutkimuksen virhemarginaali on ±1,6 %-yksikköä ja n=3 864.