Pressmeddelande
26.8.2008 12:00
Kesällä radio soi
Kansallisen Radiotutkimuksen tuloksia kesältä 2008
Väestö ja tutkimusjoukko:
Koko maa
Kaikki yli 9-vuotiaat suomenkieliset 4,5 milj.
Kansallisen Radiotutkimuksen kesä-elokuun 2008 mittausten mukaan radiota kuunteli päivittäin yli 3,4 miljoonaa suomalaista eli neljä viidestä 9 vuotta täyttäneestä suomalaisesta. Viikon aikana radio tavoitti keskimäärin 95 % suomalaisista. Keskimääräinen radionkuunteluaika oli 3 tuntia 15 minuuttia päivässä. YLE Radio Suomi kerää eniten kuuntelijoita. 48 % suomalaisista kuunteli viikon aikana YLE Radio Suomea ja sen maakuntaradioita. Kuunnelluin kaupallinen radiokanava on valtakunnallinen Radio Nova, joka keräsi viikon aikana yli 1,6 miljoonaa kuuntelijaa. Paikallisradioiden osuus kesän kuuntelusta oli 9 %.
Kesä-elokuun 2008 tulokset perustuvat 4141 henkilön otokseen. Palautusprosentti oli 65 %.
Tarkemmat kanavakohtaiset yleisöt ja kuuntelumäärät löytyvät sivun vasemman reunan linkeistä. Myös aikaisemmat tulokset ovat nähtävillä sivustossa.
Radionkuuntelu internetin ja matkapuhelimen välityksellä
Finnpanel mittaa Kansallisen Radiotutkimuksen yhteydessä säännöllisesti myös erilaisten radionkuunteluvälineiden käyttöä. Huhtikuussa 2008 selvitettiin radiokanavien ja yksittäisten radio-ohjelmien internetkuuntelua 9 vuotta täyttäneiden suomalaisten keskuudessa. Selvityksen mukaan yli 1,5 miljoonaa eli joka kolmas suomalainen kuuntelee radiota internetin välityksellä ainakin joskus. Yksittäisiä radio-ohjelmia (esim. podcasting) kuuntelee vastaavasti reilut 900.000 suomalaista.
Touko-kesäkuussa 2008 tehdyn kyselyn mukaan lähes puolet 9 vuotta täyttäneistä suomalaisista omistaa radiollisen matkapuhelimen. Radiollisen matkapuhelimen omistajista noin puolet eli miljoona ihmistä kuuntelee vastaanotintaan ainakin joskus.
Oheiset tiedot perustuvat Finnpanel Oy:n tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen. KRT on radioalan perustutkimus, jossa mitataan kerran kuukaudessa radioasemien ja -kanavien kuuntelijamääriä ja kuunteluun käytettyä aikaa kuuntelupaikoittain vartin tarkkuudella. Tutkimus toteutetaan päiväkirjamenetelmällä, jossa tutkimukseen rekrytoidut yli yhdeksän vuotta täyttäneet henkilöt pitävät yhden viikon aikana nk. päiväkirjaa kaikesta radionkuuntelustaan kuuntelupaikasta riippumatta.
Tutkimuksen on toteuttanut Finnpanel Oy. Tilaajina ovat Yleisradio Oy, RAB Finland Oy sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto.
Lisätietoja
Finnpanel Oy
Kansallinen Radiotutkimus
Puh. 020 751 5451
Tunnusluvut
Päivätavoittavuus = Tavoittavuus keskimääräisenä päivänä
Keskimääräisen päivän kuuntelijamäärä tuhansina kuuntelijoina ja prosenttiosuutena koko väestöstä.
Viikkotavoittavuus = Tavoittavuus viikon aikana
Koko viikon kuuntelijamäärä tuhansina kuuntelijoina ja prosenttiosuutena koko väestöstä.
Kuunteluun käytetty aika keskimäärin
Kanavalle kertyneet keskimääräiset kuunteluminuutit vrk:ssa keskimääräiselle henkilölle koko väestöstä.
Tavoitettu yleisö
Radiota tai kanavaa vähintäin yhden 15 minuutin jakson kuunnelleiden kuunteluun käyttämä keskimääräinen aika vrk:ssa.
Kanavaosuudet (%)
Kanavan osuus koko vrk:n yhteenlasketusta kaikkien kuuntelijoiden kaikesta radion kuunteluun käyttämästä ajasta. Huomioitavaa! Pyöristyksistä johtuen kanavaosuudet saattavat summautua hieman yli 100 %-yksikön
Tutkimuksen tilaajat
Yleisradio Oy, RAB Finland Oy sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto ry.
Tiedotteissa esitetään vain raportin tilanneiden kanavien tunnusluvut. KRT kuitenkin tutkii kaikki kanavat.
- Yleisradion radiokanavat
- Valtakunnallinen
- Radio Nova
- Valtakunnallinen
- Classic Radio
- Ketjulla useita kaupunkeja
- Groove FM
- Ketjulla useita kaupunkeja
- NRJ
- Ketjulla useita kaupunkeja
- Radio Aalto
- Ketjulla useita kaupunkeja
- Radio Rock
- Ketjulla useita kaupunkeja
- SBS-Iskelmäradiot
- Ketjulla useita kaupunkeja
- SuomiPOP
- Ketjulla useita kaupunkeja
- The Voice
- Ketjulla useita kaupunke