Pressmeddelande
21.6.2021 10:00
Radionkuuntelu keväällä 2021
Väestö ja tutkimusjoukko:
Koko maa
Kaikki yli 9-vuotiaat suomen- ja ruotsinkieliset 4,991 milj.
Kansallisen
Radiotutkimuksen maalis-toukokuun 2021 mittausten mukaan radiota
kuunteli päivittäin lähes 3,3 miljoonaa suomalaista eli 66 % 9 vuotta
täyttäneistä suomalaisista. Viikon aikana radio tavoitti keskimäärin 88 %
suomalaisista. Keskimääräinen radionkuunteluaika oli 2
tuntia 28 minuuttia päivässä.
YLE Radio Suomi kerää eniten
kuuntelijoita. Lähes 1,6 miljoonaa suomalaista kuunteli viikon aikana YLE
Radio Suomea ja sen maakuntaradioita. Tavoittavin kaupallinen
radiokanava on Radio Nova, joka keräsi viikon aikana yli miljoona
kuuntelijaa.
Myös kuunteluaikoja tarkasteltaessa YLE Radio Suomi on suosituin radiokanava koko 9 vuotta täyttäneessä väestössä. Alle 25-vuotiaiden keskuudessa YleX:ää kuunnellaan ajallisesti eniten. 25-44-vuotiaiden keskuudessa Radio Suomipop on kuunnelluin kanava.
Maalis-toukokuun 2021 tulokset perustuvat 5276 henkilön otokseen.
Tarkemmat kanavakohtaiset yleisöt ja kuuntelumäärät löytyvät sivun
yläreunan linkeistä (Tuloksia: radio). Myös aikaisemmat tulokset ovat
nähtävillä sivustossa.
Oheiset tiedot perustuvat Finnpanel
Oy:n tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen. KRT on radioalan
perustutkimus, jossa mitataan radioasemien ja -kanavien kuuntelijamääriä
ja kuunteluun käytettyä aikaa kuuntelupaikoittain vartin tarkkuudella.
Tutkimus toteutetaan päiväkirjamenetelmällä, jossa tutkimukseen
rekrytoidut yli yhdeksän vuotta täyttäneet henkilöt pitävät yhden viikon
aikana päiväkirjaa kaikesta radionkuuntelustaan kuuntelupaikasta
riippumatta. Radionkuuntelua tutkitaan vuoden jokaisena päivänä.
Tutkimuksen
on toteuttanut Finnpanel Oy. Tilaajina ovat Yleisradio Oy, RadioMedia
sekä Marketing Finland ry.
Lisätietoja
Finnpanel Oy
Kansallinen Radiotutkimus
Puh. 020 751 5451
Tunnusluvut
Päivätavoittavuus = Tavoittavuus keskimääräisenä päivänä
Keskimääräisen päivän kuuntelijamäärä tuhansina kuuntelijoina ja prosenttiosuutena koko väestöstä.
Viikkotavoittavuus = Tavoittavuus viikon aikana
Koko viikon kuuntelijamäärä tuhansina kuuntelijoina ja prosenttiosuutena koko väestöstä.
Kuunteluun käytetty aika keskimäärin
Kanavalle kertyneet keskimääräiset kuunteluminuutit vrk:ssa keskimääräiselle henkilölle koko väestöstä.
Tavoitettu yleisö
Radiota tai kanavaa vähintään yhden 15 minuutin jakson kuunnelleiden kuunteluun käyttämä keskimääräinen aika vrk:ssa.
Kuunteluosuudet (%)
Kanavan osuus koko vrk:n yhteenlasketusta kaikkien kuuntelijoiden kaikesta radion kuunteluun käyttämästä ajasta.
Huomioitavaa! Pyöristyksistä johtuen kuunteluosuudet saattavat summautua hieman yli 100 %-yksikön.
Tutkimuksen tilaajat
Yleisradio Oy, RadioMedia sekä Marketing Finland ry.
Tiedotteissa esitetään vain raportin tilanneiden kanavien tunnusluvut.