Pressmeddelande
19.10.2016 10:00
Television katselu kasvoi alkuvuonna
TV-katselu kasvoi 2 minuuttia tammi–syyskuussa verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2015. Kasvua kertyi erityisesti Olympialaisten aikaan elokuussa, jolloin päivittäinen katseluaika lisääntyi jopa 20 minuuttia.
Televisiota katsottiin yhteensä päivittäin tammi–syyskuussa 2 tuntia 49 minuuttia, josta kaupallisia kanavia katsottiin 1 tunti 24 minuuttia.
TV tavoitti tammi–syyskuussa viikoittain (viikot 1–34) keskimäärin 91 % 4 vuotta täyttäneistä. Kaupalliset kotimaiset kanavat tavoittivat vastaavana ajanjaksona 86 % suomalaisista.
Mieluiten TV-ohjelmat katsotaan livenä – peräti 93 % kaikesta katselusta katsottiin tammi–syyskuussa reaaliaikaisesti. Erityisesti uutiset, urheilu ja ajankohtaisohjelmat halutaan katsoa livenä.
Lähes kaikissa Suomen talouksissa on TV-vastaanotin
TV-taloudet Suomessa -tutkimuksen mukaan 96 %:ssa talouksista on TV-vastaanotin. Myös nuorten alle 25-vuotiaiden talouksista 87 %:lla on TV.
TV-lähetyksien seuraamiseen käytetään monipuolisesti eri laitteita. Yleisimmin TV-lähetyksiä seurataan TV-vastaanottimella ja seuraavaksi yleisimmin tietokoneella. Reilu kolmannes talouksista seuraa TV-lähetyksiä tabletilla ja/tai älypuhelimella.
Internet-TV:t yleistyivät helmikuun tutkimusjaksoon verrattuna 3 %-yksikköä, ja niitä on 775 000 taloudella eli lähes joka kolmannella TV-taloudella.
25 % TV-talouksista (noin 630 000 taloutta tilaa maksullisia TV-kanavia) ja 36 % (noin 940 000) kaikista talouksista tilaa maksullisia TV-sisältöjä, joihin luetaan myös Netflixin tyyppiset videopalvelut.
Lisätietoja antavat:
Finnpanel Oy, Lena Sandell, puh. 020 751 5402
Finnpanel Oy, Anna-Leena Lamberg, puh. 020 751 5409
Lähde:
TV-mittaritutkimus, tammi–syyskuu 2016, yli 4-vuotiaat ml. vieraskatselu ja ajassa siirretty katselu.
TV-taloudet Suomessa -tutkimus 2016. Kirjekysely VRK-otannalla (elokuu n=3219).
Finnpanel Oy on Kantar TNS:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry. www.finnpanel.fi