Pressmeddelande
17.3.2014 12:00
Radionkuuntelu talvella 2013-2014
Väestö ja tutkimusjoukko:
Koko maa
Kaikki yli 9-vuotiaat suomen- ja ruotsinkieliset 4,9 milj.
Kansallisen
Radiotutkimuksen joulukuun 2013 - helmikuun 2014 mittausten mukaan radiota
kuunteli päivittäin 3,6 miljoonaa suomalaista eli 75 % 9 vuotta
täyttäneistä suomalaisista. Viikon aikana radio tavoitti keskimäärin 94 %
suomalaisista. Keskimääräinen radionkuunteluaika oli 2 tuntia 58
minuuttia päivässä.
YLE Radio Suomi kerää eniten kuuntelijoita.
Lähes 1,9 miljoonaa suomalaista kuunteli viikon aikana YLE Radio Suomea ja
sen maakuntaradioita. Kuunnelluin kaupallinen radiokanava on
valtakunnallinen Radio Nova, joka keräsi viikon aikana 1.170.000
kuuntelijaa. Toiseksi tavoittavin kaupallinen radiokanava on Radio
Suomipop, jonka viikkotavoittavuus oli 1.120.000.
Myös kuunteluaikoja tarkasteltaessa YLE Radio Suomi on suosituin radiokanava koko 9 vuotta täyttäneessä väestössä. Alle 25-vuotiaiden keskuudessa NRJ on suosituin, ja 25-44-vuotiaiden keskuudessa Radio Suomipoppia kuunnellaan eniten.
Joulukuun 2013 - helmikuun 2014 tulokset perustuvat 5334 henkilön otokseen.
Tarkemmat kanavakohtaiset yleisöt ja kuuntelumäärät löytyvät sivun
vasemman reunan linkeistä (Tuloksia: radio). Myös aikaisemmat tulokset
ovat nähtävillä sivustossa.
Oheiset tiedot perustuvat
Finnpanel Oy:n tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen. KRT on radioalan
perustutkimus, jossa mitataan radioasemien ja -kanavien
kuuntelijamääriä ja kuunteluun käytettyä aikaa kuuntelupaikoittain
vartin tarkkuudella. Tutkimus toteutetaan päiväkirjamenetelmällä, jossa
tutkimukseen rekrytoidut yli yhdeksän vuotta täyttäneet henkilöt pitävät
yhden viikon aikana päiväkirjaa kaikesta radionkuuntelustaan
kuuntelupaikasta riippumatta. Vuoden 2012 alusta alkaen radionkuuntelua
on tutkittu vuoden jokaisena päivänä.
Tutkimuksen on toteuttanut
Finnpanel Oy. Tilaajina ovat Yleisradio Oy, RadioMedia sekä
Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto.
Lisätietoja
Finnpanel Oy
Kansallinen Radiotutkimus
Puh. 020 751 5451
Tunnusluvut
Päivätavoittavuus = Tavoittavuus keskimääräisenä päivänä
Keskimääräisen päivän kuuntelijamäärä tuhansina kuuntelijoina ja prosenttiosuutena koko väestöstä.
Viikkotavoittavuus = Tavoittavuus viikon aikana
Koko viikon kuuntelijamäärä tuhansina kuuntelijoina ja prosenttiosuutena koko väestöstä.
Kuunteluun käytetty aika keskimäärin
Kanavalle kertyneet keskimääräiset kuunteluminuutit vrk:ssa keskimääräiselle henkilölle koko väestöstä.
Tavoitettu yleisö
Radiota tai kanavaa vähintään yhden 15 minuutin jakson kuunnelleiden kuunteluun käyttämä keskimääräinen aika vrk:ssa.
Kanavaosuudet (%)
Kanavan osuus koko vrk:n yhteenlasketusta kaikkien kuuntelijoiden kaikesta radion kuunteluun käyttämästä ajasta.
Huomioitavaa! Pyöristyksistä johtuen kanavaosuudet saattavat summautua hieman yli 100 %-yksikön.
Tutkimuksen tilaajat
Yleisradio Oy, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto ry.
Tiedotteissa esitetään vain raportin tilanneiden kanavien tunnusluvut. KRT kuitenkin tutkii kaikki kanavat.
Yleisradion radiokanavat
Valtakunnallinen
Radio Nova
Valtakunnallinen
Groove FM
Ketjulla useita kaupunkeja
NRJ
Ketjulla useita kaupunkeja
Radio Aalto
Ketjulla useita kaupunkeja
Radio Rock
Ketjulla useita kaupunkeja
SBS-Iskelmäradiot
Ketjulla useita kaupunkeja
SuomiPOP
Ketjulla useita kaupunkeja
The Voice
Ketjulla useita kaupunkeja