Pressmeddelande

Fritt för publicering
27.2.2009 12:00

Radion suosio jatkuu

Väestö ja tutkimusjoukko:
Koko maa
Kaikki yli 9-vuotiaat suomenkieliset 4,5 milj.

Kansallisen Radiotutkimuksen joulukuun 2008-helmikuun 2009 mittausten mukaan radiota kuunteli päivittäin yli 3,5 miljoonaa suomalaista eli 78 % 9 vuotta täyttäneistä suomalaisista. Viikon aikana radio tavoitti keskimäärin 95 % suomalaisista. Keskimääräinen radionkuunteluaika oli 3 tuntia 15 minuuttia päivässä. YLE Radio Suomi kerää eniten kuuntelijoita. Yli 2 miljoonaa suomalaista kuunteli viikon aikana YLE Radio Suomea ja sen maakuntaradioita. Kuunnelluin kaupallinen radiokanava on valtakunnallinen Radio Nova, joka keräsi viikon aikana lähes 1,5 miljoonaa kuuntelijaa. Myös kuunteluaikoja tarkasteltaessa YLE Radio Suomi on suosituin radiokanava koko 9 vuotta täyttäneessä väestössä. Alle 25-vuotiaiden keskuudessa NRJ:tä ja Radio Rockia kuunnellaan pisimpään,  ja  25-44 -vuotiailla aikaa kuluu eniten Radio Novan kuunteluun. Paikallisradioiden osuus talven kuuntelusta oli 14 %.

Joulukuun 2008-helmikuun 2009 tulokset perustuvat 4446 henkilön otokseen. Tarkemmat kanavakohtaiset yleisöt ja kuuntelumäärät löytyvät sivun vasemman reunan linkeistä. Myös aikaisemmat tulokset ovat nähtävillä sivustossa.

Oheiset tiedot perustuvat Finnpanel Oy:n tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen. KRT on radioalan perustutkimus, jossa mitataan kerran kuukaudessa radioasemien ja -kanavien kuuntelijamääriä ja kuunteluun käytettyä aikaa kuuntelupaikoittain vartin tarkkuudella. Tutkimus toteutetaan päiväkirjamenetelmällä, jossa tutkimukseen rekrytoidut yli yhdeksän vuotta täyttäneet henkilöt pitävät yhden viikon aikana nk. päiväkirjaa kaikesta radionkuuntelustaan kuuntelupaikasta riippumatta.

Tutkimuksen on toteuttanut Finnpanel Oy. Tilaajina ovat Yleisradio Oy, Suomen Radioiden Liitto sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto.

Lisätietoja

Finnpanel Oy
Kansallinen Radiotutkimus
Puh. 020 751 5451

Tunnusluvut

Päivätavoittavuus = Tavoittavuus keskimääräisenä päivänä

Keskimääräisen päivän kuuntelijamäärä tuhansina kuuntelijoina ja prosenttiosuutena koko väestöstä.

Viikkotavoittavuus = Tavoittavuus viikon aikana

Koko viikon kuuntelijamäärä tuhansina kuuntelijoina ja prosenttiosuutena koko väestöstä.

Kuunteluun käytetty aika keskimäärin

Kanavalle kertyneet keskimääräiset kuunteluminuutit vrk:ssa keskimääräiselle henkilölle koko väestöstä.

Tavoitettu yleisö

Radiota tai kanavaa vähintäin yhden 15 minuutin jakson kuunnelleiden kuunteluun käyttämä keskimääräinen aika vrk:ssa.

Kanavaosuudet (%)

Kanavan osuus koko vrk:n yhteenlasketusta kaikkien kuuntelijoiden kaikesta radion kuunteluun käyttämästä ajasta. Huomioitavaa! Pyöristyksistä johtuen kanavaosuudet saattavat summautua hieman yli 100 %-yksikön

Tutkimuksen tilaajat

Yleisradio Oy, Suomen Radioiden Liitto sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto ry.

Tiedotteissa esitetään vain raportin tilanneiden kanavien tunnusluvut. KRT kuitenkin tutkii kaikki kanavat.

Yleisradion radiokanavat
Valtakunnallinen
Radio Nova
Valtakunnallinen
Classic Radio
Ketjulla useita kaupunkeja
Groove FM
Ketjulla useita kaupunkeja
NRJ
Ketjulla useita kaupunkeja
Radio Aalto
Ketjulla useita kaupunkeja
Radio Rock
Ketjulla useita kaupunkeja
SBS-Iskelmäradiot
Ketjulla useita kaupunkeja
SuomiPOP
Ketjulla useita kaupunkeja
The Voice
Ketjulla useita kaupunke