Lehdistötiedote

Julkaisuvapaa
23.1.2014 09:00

Television asema on vahva

Tv:tä katsottiin Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan yli kolme tuntia (3 h 2 min) vuorokaudessa.

Ylen kanavat keräsivät yhteensä 42,0 prosenttia, MTV:n kanavat 29,7 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 15,4 prosenttia katseluajasta. Pienten, mainosrahoitteisten kanavien suosio kasvoi edellisvuodesta.

Kanavista TV1 on edelleen katsotuin keräten 26 prosenttia katseluun käytetystä ajasta. Toiseksi katsotuin oli MTV3, jonka osuus katselusta oli 19 prosenttia. Tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät osoitteesta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/share/2013/

Vuoden 2013 katsotuin ohjelma oli Yle Uutiset, jota itsenäisyyspäivänä seurasi keskimäärin 1 980 000 katsojaa. Toiseksi eniten katsottiin TV1:n Itsenäisyyspäivän juhlavastaanottoa, ja kolmanneksi katsotuimmaksi ohjelmaksi nousi Yle Uutiset 6.12. klo 18.30 TV1:llä. Neljänneksi katsotuin oli lauantaina 17.8. lähetetty Yleisurheilun maailmanmestaruuskilpailuiden keihäänheitto, jota seurasi tv-ruuduista yli 1,5 miljoonaa suomalaista.

Katsotuimmat sarjaohjelmat olivat MTV3:n Putous ja Tanssii tähtien kanssa. Putousta katsoi keskimäärin 1 262 000 katsojaa ja Tanssii tähtien kanssa live-lähetyksiä keskimäärin 1 035 000 katsojaa. TV2:n Pirunpelto oli kolmanneksi suosituin sarja ja ylsi lähelle miljoonakerhoa. Suomalaiset ovat tangokansaa, minkä todistaa Tangomarkkinoiden suosio. Kolmea tango-ohjelmaa seurasi Yle TV1:ltä keskimäärin 857 000 katsojaa. Nelosen Vain elämää -ohjelma houkutteli tv-ruudun ääreen 816 000 katsojaa.

Kaupallisten tv-kanavien katselu on kasvanut viime vuosina.  Mainosrahoitteisia kanavia katsottiin viime vuonna yli puolitoista tuntia päivässä.

Valtaosa katsoo livenä

93 prosenttia tv-ohjelmista katsotaan livenä. Myös sellaisissa talouksissa, joissa on tallentava boksi tai IPTV, 87 prosenttia tv-ohjelmista katsellaan useimmiten livenä. Erityisesti uutiset, ajankohtaisohjelmat ja urheilu halutaan katsoa livenä.

Kun vielä vuonna 2001 oli vain neljä maksutonta kanavaa, nykyisin niitä on 13. Keskimäärin päivittäin katsotaan viittä kanavaa, ja kymmentä kanavaa joka viikko. Useimpia kanavia katsovat 45–64-vuotiaat, jotka katsovat päivittäin lähes kuutta kanavaa ja viikoittain 11 kanavaa.

Lisätietoja antavat:
Finnpanel Oy, Lena Sandell, puh. 020 751 5402
MTV Oy, Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
Nelonen Media, Kati Alijoki, puh. (09) 4545 388
Yleisradio Oy, Eija Moisala, puh. (09) 1480 2776

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry.www.finnpanel.fi