Lehdistötiedote

Julkaisuvapaa
21.1.2010 12:00

Radio on suomalaisten suosima media

Radio on säilyttänyt vahvan asemansa kovenevassa mediakilpailussa. Finnpanelin tekemän Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan radio tavoitti viime vuonna peräti 95 prosenttia suomalaisistaj oka viikko. Keskimäärin suomalainen kuuntelee radiota yli kolme tuntia päivässä.

Perinteinen radiovastaanotin on edelleen ylivoimaisesti suosituin tapa kuunnella radiota. Internetin kautta radiota kuuntelee kuitenkin silloin tällöin reilu kolmannes suomalaisista, viikoittain noin joka kymmenes. Kännykän kautta radion viikkotavoittavuus on 6 %.

- Radiolla on takana hyvä vuosi ja vuosikymmen. Radio tavoittaa päivittäin 3,5 miljoonaa suomalaista ja on erityisen mielenkiintoista nähdä, että haasteellinen kohderyhmä 15–24-vuotiaat nuoret kuuntelevat jopa enemmän radiota kuin kymmenen vuotta sitten. Suomalaisille on asuinpaikasta riippuen tarjolla parikymmentä FM-kanavaa ja tänä päivänä lisäksi lukuisa määrä internet-radiokanavia. Uskon, että radion suosio Suomessa jatkuu vahvana myös uudella vuosikymmenellä, Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell sanoo.

Suosikkikanavissa ei muutoksia

Koko väestön radionkuuntelu jakaantuu melko tasan Ylen kanavien (52 %) ja kaupallisten kanavien (48 %)kesken. Yksittäisistä kanavista kuunnelluin on Yle Radio Suomi 36 prosentin kanavaosuudellaan. Kaupallisten kanavien ykkönen on Radio Nova.

Kansallinen Radiotutkimus selvitti viime vuonna ensimmäistä kertaa myös ruotsinkielisten suomalaistenkuuntelutottumuksia. Tämä ei kuitenkaan aiheuttanut merkittäviä muutoksia kanavien markkinaosuuksissa.

Suurin osa radiokuuntelusta tapahtuu päiväsaikaan kotona. Klo 7.15-16.30 välisenä aikana radiota kuuntelee yli miljoona suomalaista joka päivä. Iltaseitsemään mennessä kuuntelijoiden määrä vähenee puoleen.

Liite: Kansallisen Radiotutkimuksen keskeiset luvut 2009.

Lisätietoja:
Finnpanel
Toimitusjohtaja
Lena Sandell
puh. 020 751 5402

Finnpanel
Asiakkuuspäällikkö
Mervi Raulos
puh. 020 751 5412

http://www.finnpanel.fi/

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, jokamittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTVOy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry.

Kansallisen Radiotutkimuksen keskeiset luvut 2009
 
Viikon tavoittavuus = kanavaa viikon aikana kuunnelleiden eri ihmisten lukumäärä.
Kanavaosuus (%) = osuus kuunteluajasta = kanavan osuus kaikesta radion kuuntelusta.

 


Viikon

tavoittavuus Kanavosuus

(1000) %
YLE Radio Suomi 2085 36
Radio Nova 1595 11
SBS-iskelmäradiot 1061 8
YLE Radio 1 911 7
SuomiPOP 885 5
Radio Rock 781 5
YleX 777 5
The Voice 742 3
NRJ 706 3
Radio Aalto 405 1
Groove FM 301 1
YLE Puhe 228 1
YLE ruotsinkieliset kanavat 295 3
Muut 1496 11
Kaupalliset yhteensä 3612 48
Yle yhteensä 2978 52
Radio yhteensä 4550 100