Pressmeddelande

Fritt för publicering
8.1.2007 00:00

Alle 15-vuotiaat katsoivat aiempaa enemmän televisiota

Vuonna 2006 10 vuotta täyttäneet suomalaiset katsoivat televisiota keskimäärin 2 tuntia ja 49 minuuttia päivässä. Televisio tavoitti päivittäin keskimäärin 75 % eli lähes 3,5 miljoonaa 10-vuotta täyttänyttä suomalaista.

Vuonna 2006 television katseluaika ei kokonaisuudessaan muuttunut vuoteen 2005 verrattuna. Vuonna 2006 Subtv:n, TV2:n, Nelosen ja ulkomaisten satelliittikanavien katselu kasvoi. Miehet katsoivat televisiota 3 minuuttia enemmän ja naiset 3 minuuttia vähemmän kuin vuonna 2005. Ikäryhmittäin tarkasteltuna sekä 4-9-vuotiaiden lasten että 10-14-vuotiaiden nuorten katselu kasvoi 4:llä minuutilla.

Katsotuin kanava oli MTV3, jota katsottiin keskimäärin 49 minuuttia päivässä. TV1:stä katsottiin vastaavasti 40 minuuttia päivässä, TV2:sta 34 minuuttia, Nelosta 20 minuuttia, Subtv:tä 8 minuuttia ja muita kanavia yhteensä 15 minuuttia päivässä. Yleisradion yhteenlaskettu katseluosuus oli 45 % (TV1:n 24 %, TV2:n 20 %), MTV3:n katseluosuus oli 29 %, Nelosen 12 % ja Subtv:n 5 %.

Aiempien vuosien tapaan katsotuin ohjelma oli Itsenäisyyspäivän vastaanotto TV1:llä, joka keräsi 2,2 miljoonaan yleisön. Myös Torinon olympialaiset helmikuussa kiinnostivat s uomalaisia ja helmikuun 24. päivän lähetys oli vuoden toiseksi katsotuin ohjelma 1,7 miljoonan katsojalla.

Uutislähetyksistä katsotuin oli puoli yhdeksän uutiset TV:llä 29.1 presidenttivaalilähetysten välissä. Ennen uutisia tullut presidentinvaalilähetys ylsi myös vuoden 2006 kymmenen katsotuimman ohjelman joukkoon lähes 1,3 miljoonan yleisömäärällään.

Urheiluohjelmista Torinon lisäksi myös Bischofshofenin mäkihyppykilpailu loppiaisena keräsi lähes 1,5 miljoonaan yleisön.

Viihdeohjelmista MTV3:n 'Tanssii tähtien kanssa' saavutti parhaimmillaan 1,6 miljoonan yleisön ja 'Maajussille morsian' 1,5 miljoonan yleisön. Myös Euroviisujen finaalia ja Lordin voittoa seurasi 1,5 miljoonaa katsojaa. TV1:n Uutisvuodolla oli parhaimmillaan 1,4 miljoonan yleisö. Nelosen katsotuin ohjelma vuonna 2006 oli ulkomainen sarja 'Lost', parhaimmillaan 0,7 miljoona katsojaa. Subtv:llä katsotuin oli 'Big Brother'-ohjelman finaalilähetys 0,5 miljoonalla katsojalla.

Liite: Katsotuimmat ohjelmat kanavittain vuonna 2006 (PDF-muodossa)

Lisätietoja osoitteessa www.finnpanel.fi

  Finnpanel Oy Jouni Talonen, p. 020-7515 411
  MTV Oy Taina Mecklin, p. 010 300 5265
  SW Television Oy/Nelonen Tina Åström, p. 4545 384
  Yleisradio Oy Juha Haaramo, p. 1480 3674

 

Finnpanel Oy on TNS Gallupin ja A.C. Nielsen Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat Yleisradio Oy, MTV Oy, SW Television Oy/Nelonen , RAB Finland Oy sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto ry.

Finnpanel Oy mittaa jatkuvalla paneelitutkimuksella suomalaisten TV-katselua. Runsaan 1000 talouden otokseen (n. 2200 henkilöä) on asennettu TV-mittarit talouden TV-vastaanotinten yhteyteen. TV-mittarit rekisteröivät automaattisesti katsotun kanavan sekä kellonajan. Tulokset raportoidaan päivittäin tilaajille.